Olen kuullut äitiasiakkaani sanovan, että raskauden jälkeen tuntuu pitkään, että ylä- ja alavartalo ovat eriparia. Keskivartalo hengaa siinä välissä, muttei kunnolla osallistu vartalon hallintaan. Selkä joutuu tässä tilanteessa ottamaan kopin hyvän tuen pitämisestä. Usein se kipeytyy silloin, kun keskivartalon hallinta ei ole kunnossa. Monesti silloin käydään hierojalla auttamassa tilannetta, kun selkä on sieltä täältä jumissa. Hierojalla käynti auttaa jumien lievittämiseen, mutta sen tueksi täytyy ottaa lihasten vahvistaminen, jotta ongelma ei uusiudu.

Keskivartalon lihasten vahvistamisessa ja syvien lihasten aktivoinneilla tavoite on saada liikkeet menemään niin syvälle lihasmuistiin, että liikkeet tehdään oikein arjessa – ei pelkästään siellä kuntosalilla. Silloin kun kyykätään ottamaan lasta sängystä, silloin kun noustaan sängystä, kannetaan tai nostetaan jotain painavaa.

Kerron sinulle miten tämä tapahtuu.

Tee ensin muutama toisto kyykkyjä ilman painoa ihan niin kuin sen aina ennenkin olet tehnyt.

Sen jälkeen tehdään kyykky lantionpohjan aktivoinnin kanssa. Tarkista liike ensin peilin edessä. Jännitä lantionpohjan lihakset siten, kuin pidättäisit pissaa. Liikkeen ei tarvitse puristaa keskivartaloa kasaan. Pystyt myös hengittämään aivan normaalisti lantionpohjan jännitystä tehdessä. Tiivistä vatsaa sisään siten, että napa liukuu hivenen ylöspäin. Nosta vielä rinta ylös ja vedä lapoja toisiaan kohti, jotta saat ryhdin oikaistua. Hyvä, tämä on se asento (ja oikeanlainen jännitys).

Tee tämä jännitys nyt ennen kyykkyliikettä. Testaa muutaman toiston verran ja varmista aina yläasennossa, että lantionpohjan aktivointi on tehty ja ryhti on hyvä.

Kokeile muutaman toiston jälkeen tehdä kyykky ilman aktivointia, ilman asennon korjauksia ja tunnustele miltä se sinussa tuntuu.

 

Tämän jälkeen voit testata aktivointia maastavedon kanssa. Tai kuvittelet nostavasi lasta sängystä tai lattialta. Tee liike lantionpohjan aktivoinnin kanssa ja ilman aktivointia.

Alla olevasta linkistä löytyy video, jossa kyykkyliike on tehty opastettuna. Siellä on myös liike räjähtävän voimantuoton harjoitteluun, joka on tarpeellinen aina silloin kun hyppäät, aivastat, yskäiset ja juokset. Käy testaamassa.

Viimeisimmät blogitekstit

Pitkäjänteisyys treenaamisessa

Huudan heti hep. Minulle tämä on hankalaa. Ja tämän asian kanssa täytyy usein tsempata. Kerron esimerkin. Jos minun pitää tehdä treenit A ykkösviikolla, treenit A+B kakkosviikolla ja treenit A+B+C kolmosviikolla, niin tekisin suoraan A+B+C. Olen…

Lue lisää »
Ei kommentteja

Miten usein täytyy treenata, jotta saa erkauman kuntoutettua?

Jotta saat kuntoutettua erkaumaa ja vahvistettua keskivartalon tukea, jotta pääset eroon selkäkivuista, jumeista, inhottavista vaivoista, lantionpohjaa ja keskivartalon tukea täytyy harjoitella aktiivisesti ja usein. 1. Treenaa mieluummin vähän ja usein, kuin paljon ja harvoin  Tällöin…

Lue lisää »
Ei kommentteja

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa