Äiti, sano hyvästit kivuille!

Äiti, sano hyvästit kivuille!

äiti, sano hyvästit kivuille!

Kerron sinulle, miksi kannattaa vahvistaa lantionpohjanlihaksia ja aktivoida syviä vatsalihaksia oikein. Jos haluat päästä eroon selkäkivuista, pömpöttävästä vatsasta, epätavallisista lantion alueen kireyksistä, sinun kannattaa aloittaa harjoittelu jo mieluiten heti – olitpa raskaana, suunnittelemassa lapsen hankintaa, saanut lapsen juuri äsken tai kymmeniä vuosia sitten – tai lapset eivät liity elämääsi millään tavalla.

 

Raskausvatsat pistävät meidän vatsat venymään todenteolla. Ja nopeasti. Vatsanahkan ja vatsalihasten lisäksi rasituksen kohteena ovat mm. lantionpohjan lihakset, selkälihakset ja kaikki tukilihakset selän ja vatsan puolelta.

 

Raskauden aikana vatsalihakset ovat luonnollisestikin väistyneet kasvavan vatsan myötä, palautuminen tapahtuu spontaanisti muutaman kuukauden aikana synnytyksen jälkeen. Jos tätä ei ole tapahtunut itsestään, se voidaan korjata itse.

 

Muita syitä erkauman syntyyn voi olla:

  • ylipaino tai runsas painonnousu
  • viskeraalinen rasva
  • synnyttäjän korkea ikä (yli 34v)
  • kudostyyppi
  • isokokoinen lapsi tai lapsiveden runsas määrä
  • monikkoraskaus
  • tiheät raskaudet
  • sektio
  • liian raskas liikunta
  • liikkumattomuus

 

Mitkä tunnusmerkit voivat kertoa erkaumasta?

  • huono ryhti
  • ylä- ja alaselkäkivut
  • vatsa pömpöttää
  • suoria vatsalihaksia jännittäessä vatsan
  • keskelle nousee harjanne tai vatsan keskilinja uppoaa
  • vatsa tuntuu keskilinjasta pehmeältä
  • tuntuu, että voisi upottaa nyrkin vatsaan.

 

Erkaantuma voi aiheuttaa sen, että ryhti painuu kasaan. Mikäli keskivartalossa ei ole pitoa, tuki voidaan ottaa suorista vatsalihaksista tai selän lihaksista. Nämä eivät kuitenkaan pysy pitkään aktiivisena, vaan ihminen huomaa hetken päästä olevansa taas lysyssä. Vaikka selkä suoristetaan aika ajoin, ollaan taas huomaamatta lysyssä ja sitten tekeekin jo mieli oikaista selkää. Ehkä tunnet jumeja siellä täällä. Alaselän lihakset tuntuvat kipeiltä, koska ne eivät jaksa kannatella kroppaa hyvässä ryhdissä pitkiä aikoja.

Kivuton ja toimiva vartalo on normaali

 

 

Selkäkivut ja erkaantuma ovat harmillisen yleistä, mutta kivuton ja toimiva vartalo on normaali. Erkaantuman hoitaminen on mahdollista. Jos vartalossamme on kipuja, sillä on iso rooli elämässämme. Vartalo, joka mahdollistaa meille kaiken elämässämme.

 

 

Lantionpohjan lihasten ja syvien vatsalihasten aktivointi pitkin päivää auttaa säilyttämään hyvän ryhdin, ehkäisemään ylä- ja alaselkäkipuja. Aktivoinnin jälkeen ehkä housun nappi menee sujuvammin kiinni, kun aktiivisen harjoittelun jälkeen vatsa kuroutuu tiiviimmäksi.

 

 

Tämä harjoittelu on tärkeää, ihan kaikille. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia kannattelemaan kehoa, niin ettei mihinkään satu.

Haluan auttaa sinua, jotta voit keskittyä niihin asioihin, jotka ovat sinulle tärkeitä. 

Aiheeseen liittyen on tulossa valmennus, johon sinä voit tulla mukaan. Koska valmennus ei ole vielä valmis, voin kertoa vinkkejä, mitä tehdä jo nyt. 

Liity mukaan mun sähköpostilistalle, niin saat ensimmäisenä tietoa, miten parantaa ryhtiä ja ehkäistä selkäkipuja ihan yksinkertaisilla vinkeillä.

//Jenna

Liity sähköpostilistalle, niin saat lisää tietoa, miten hoitaa erkaantumaa

Bonuksena saat herkullisia ja terveellisiä välipalareseptejä <3

Muut kirjoitukset

Äiti

äiti ”Jotta saisin juoksevista päivistä kiinni Jotta muistaisin pysähtyä enkä sanoisi liian monta …

Close Menu
Jaa
×
×

Cart