Miten toteuttaa vuoden 2019 tavoitteet?

Uusi vuosi, uusi koti, uusi työ, näitä riittää. Meidän taloudessa ainakin. Vuodenvaihde on ollut yhtä muutosten aikaa ja muuto(kse)t edelleen käynnissä.

On helppo tehdä kasapäin suunnitelmia ja kasata kaikki toteuttaminen sille ajalle kun on ylimääräistä aikaa. Koska ”ylimääräinen aika” ei juuri koskaan tapahdu tuosta noin vaan, täytyy olla hyvä suunnitelma. Suunnitelman täytyy olla hyvin konkreettinen, jotta nämä on helppo panna toimeen. Kirjoitetut tavoitteet saavat monesti enemmän pontta alleen – julkisesti kirjoitetut tavoitteet vielä enemmän.

Kun pohdin tavoitteita uusia ja vanhoja – täytyy omaa toimintatapaa muovata joka kerralla selkeämmäksi.

Lyön ensin pöytään aivan kaiken mitä mieleen juolahtaa. Tässä ei ole mitään suodatinta. Niitä on helpompi karsia. Yleensä tarvitsen tähän melko ison paperin.

Täytän ideakarttaan päättömästi kaiken. Sieltä muotoutuu pikkuhiljaa pääotsakkeita, joiden alle kasaantuu ideoita. Tässäkään ei ole vielä minkäänlaisia realismi-suodattimia.

Tiedän, että mopo lähtee helposti keulimaan kaiken tekemisen suhteen. Ideoita tulee paljon. Haluan toteuttaa kaiken suunnitellun, eikä suunta pysy kasassa tai fiksussa linjassa. Ja mikä pahinta, häslään kaiken parissa niin, ettei valmista tule lopulta minkään asian kanssa.

Jäsentelen pääotsakkeiden alle niihin liittyvät tavoitteet. Tässä kohtaa mahdottomat tavoitteet voisi laittaa johonkin paperin nurkkaan omaan loossiin. Otsikoksi voisi laittaa esimerkiksi Too good vibes..😉

Miten toteuttaa suunnitelmat vuodelle 2019

Tarvitset tähän jotain, johon kirjoittaa kaikki ylös, isoin paperi käy hyvin.

  1. Kirjaa ylös kaikki mitä tulee mieleen tavoitteeseen/tavoitteisiin liittyen. Älä käytä tässä mitään suodatinta.
  2. Jaa tavoitteille pääotsikoita, jokaisen otsikon alle kasaa siihen liittyviä asioita. Miten teet? Mikä tavoite? Miksi haluan tavoitella tätä?
  3. Seuraavaksi mietitään aikaa. Milloin pääsen tavoitteeseen x?
  4. Suunnittele selkeät askeleet, miten toimit kutakin tavoitetta kohti.
  5. Mitkä ovat ensimmäiset askeleet tätä tavoitetta kohti? Milloin teen?
  6. Kun pääsen pisteeseen a, voin edetä pisteeseen b.

 

Pilko tavoitteet pienemmiksi osatavoitteiksi! Näin niitä on helpompi käsitellä ja niitä kohti on helpompi mennä. Kun kaikki on suunniteltu ja valmisteltu etukäteen mahdollisimman pitkälle, sen jälkeen tekeminen on huomattavasti rennompaa.

On voitu jättää ylimääräiset turhat repostelut kokonaan pois ja keskittyä tärkeimpään. Voi keskittyä pelkästään tekemiseen, kun tietää jo ennalta mitä tekee, miksi tekee ja mitä seuraavaksi tapahtuu.

Käyn usein asiakkaan kanssa heidän tavoitteitaan läpi pitkin valmennusta. mutta etenkin alkutaipaleella. Hänellä on valmiiksi mielessään jokin tavoite. Se voi olla joko ulkoinen tavoite (Haluan näyttää tältä) tai omaan toimintakykyyn liittyvä (Haluan juosta puolikkaan maratonin/vetää leukoja/jaksaa tehdä 20 burbeeta). Asetetaan yhdessä aikamäärä tavoitteelle, mietitään askeleet ja kääritään sitten hihat.

Tekeminen synnyttää motivaatiota. Mitä enemmän teet, sitä motivoituneemmaksi käyt. Siksi ei kannata jäädä kuitenkaan liian pitkäksi aikaa suunnittelemaan. Bonuksena tässä käy monesti niin, että nälkä kasvaa syödessä. Tavoite lähenee ja halutaan vähän enemmän.

Parasta siinä on se, että liikkeessä olo vie kokoajan eteenpäin. Ehkä jopa sellaiseen, josta alun perin ei uskaltanut edes haaveilla.

Haluan tänä vuonna auttaa sinua pääsemään tavoitteisiisi. Jos sinulla on haaveissa se puolikas maraton, pyöreämpi tarakka, kiinteämpi olemus, ota yhteyttä! Katsotaan yhdessä miten siihen edetään.

Jutellaan lisää. Laita viestiä osoitteeseen jenna (at) papaijafit.fi

Mun haaveet edelliselle vuodelle sisälsi muun muassa herkullisen värisen Kari Traan laukun. Ei ne haaveilut aina niin isoja tarvii olla.;) Jotenkin nää treenit kulkee melko sujuvammin näin herkun laukun kanssa.

Tilasin alla olevan laukun täältä . Sportamoressa on nyt WKND SUPR DEAL, kaikesta -25%. Klik klik sinne!

//Jenna

Tilaa uutiskirje

Muut kirjoitukset

Jaa